De toepassing van technologieën als virtual reality (VR) en augmented reality (AR) in het online winkelen heeft in potentie grote gevolgen. Het online winkelen van de toekomst wordt er dynamischer, meeslepender en makkelijker door. Bovendien lijkt de online winkelervaring zich dankzij virtual reality écht te kunnen meten met het fysieke struinen door winkels.
De belemmeringen op online winkelen
Het nadeel van online winkelen was tot op heden tweeledig. Allereerst was er het probleem van het gebrek aan zintuigen. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van kleding. Wanneer je door een lijst aan verschillende kledingstukken op een website gaat, is het lastig te bepalen of een kledingstuk je wel goed zal passen. Dat gaat niet alleen om de pasvorm, wat vanzelfsprekend van groot belang is, maar ook om de uitstraling die het kledingstuk heeft wanneer het om jouw lichaam zit. Je ‘ziet’ en ‘voelt’ het kledingstuk niet wanneer je online winkelt.
Het andere probleem van online winkelen was de ervaring zelf. Natuurlijk, online winkelen is makkelijk. Vanuit je bureaustoel of liggend op de bank kan je met een paar klikken tientallen verschillende winkels ‘betreden’ en bijvoorbeeld uiteenlopende kleding met elkaar vergelijken. Maar mensen die houden van winkelen vinden het juist leuk om op hun gemak door een winkel te struinen en tegen verrassingen aan te lopen. En die ervaring kon het online winkelen tot voorheen niet bieden.
Het gebruik van VR voor een nieuw type consumeren
Met de toepassing van virtual reality en ook augmented reality zijn deze belemmeringen op het online winkelen grotendeels verdwenen. Winkels kunnen met het bieden van een virtual reality ervaring consumenten een meer complete ervaring bieden. In plaats van af te moeten gaan op gelikte foto’s op een websitepagina, zie je vanuit het gemak van je bank met een VR-bril wél hoe groot een object precies is en welke kleur het in een natuurlijke omgeving heeft.
Het aanbieden van een niet-fysieke ervaring is al gemeengoed aan het worden in de online gamingindustrie. Videogamesbedrijven hebben al veel voorbeelden van geweldig VR-entertainment gecreëerd, maar dezelfde technologie wordt ook in andere delen van de gamingsector bestudeerd. Laten we het voorbeeld nemen van online casino’s. Zij bieden hun gebruikers nu al een levensechte ervaring vanuit hun luie stoel, waar zij hun favoriete games kunnen spelen of online aan sportweddenschappen kunnen deelnemen. Er is veel gepraat over hoe VR kan worden geïmplementeerd om de speler zijn eigen hand de kaarten te laten zien aanraken in het casino, of dobbelstenen te laten gooien. Een echt meeslepende ervaring voor de vele liefhebbers van het genre.
Concrete VR en AR toepassingen
Met virtual reality en augmented reality zal hier naar verwachting een extra boost worden gegeven. De technologie is wel nog in ontwikkeling. Het gebruik van een VR-bril is daarom ook nog verre van gemeengoed voor de gemiddelde consument. Desalniettemin zijn er al verschillende concrete toepassingen ontwikkeld waarbij virtual reality gecombineerd wordt met de ervaring van online winkelen.
Denk bijvoorbeeld aan de virtual reality Holoroom van het bedrijf Lowe, waarmee gebruikers hun eigen woonkamer kunnen aankleden met nieuw meubilair. Of de augmented reality app van IKEA waarmee een product uit de catalogus kan worden gevisualiseerd in je woonruimte.
Boosten van verkopen
Het wegnemen van de belemmeringen op online winkelen gaat een stimulerende werking hebben op de populariteit van online winkelen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten eerder geneigd zijn om aankopen te doen wanneer ze een indruk van het product krijgen via virtual reality. Ze kunnen een product dan namelijk beter ervaren dan voorheen op een website mogelijk was. Met de introductie van VR-technologie in de wereld van online winkelen kunnen de komende jaren dus grote veranderingen worden verwacht.