Veel gestelde vragen door handelaars


Welke handelaars beoogt Storesquare ?

Storesquare wil voor alle KMO's een oplossing bieden. Het doel is alle lokale handelaars te helpen in hun online verkoop.

Een KMO op Storesquare dient te voldoen aan volgende voorwaarden :

  • Voldoen aan de Europese KMO-definitie
  • In het bezit zijn van een Belgisch ondernemingsnummer
  • Een vestiging hebben in België

Storesquare behoudt zich steeds het recht om producten van een handelaar te weigeren. Zo worden onder meer (maar niet exclusief) volgende zaken geweigerd :

  • Voedingswaren die behoren tot de koude-keten, m.a.w. alles wat wettelijk gekoeld moet worden zonder onderbreking tot bij de consument
  • Producten die kunnen conflicteren met de ethische waarden die Storesquare uitdraagt (zoals bvb. erotische producten, vuurwapens...)
  • Producten die enkel mogen verkocht worden via een speciale licentie (zoals bvb. sigaretten, vuurwapens, gevaarlijke stoffen...)


Ik ben een dienstenbedrijf, kan ik intekenen op Storesquare ?

Ja, wanneer u voldoet aan de algemene voorwaarden van een KMO op Storesquare.


Ik heb enkel een webshop (en geen fysieke winkel), kan ik intekenen op Storesquare ?

Ja, als u voldoet aan de algemene voorwaarden van een KMO op Storesquare.


Beheer ik mijn online winkel zelf ?

Ja, u plaatst uw producten op een eenvoudige manier online. Per product voegt u een of meerdere foto's toe, een duidelijke productomschrijving en een correcte prijs. U onderhoudt uw pagina in functie van uw eigen reële stock in uw winkel. U kunt voor de inrichting van uw shop steeds hulp vragen via support@storesquare.be of via 0800 14 023.


Hoeveel producten kan ik online zetten ?

U kan minimaal 50 producten online zetten. De ervaring leert dat dit minimum aanbod in uw shop nodig is. We adviseren zelfs een aanbod van minimaal 150 producten. Er is geen maximum limiet qua hoeveelheid producten.


Op basis van welke criteria worden mijn producten getoond ?

Afhankelijk van de zoekwijze van de consument worden andere resultaten getoond.

Zoeken via categorieën
Hier sorteren we de producten op basis van locatie.
De standaard instelling is "Afstand (dicht > ver)".
De consument kan de sorteerfunctie wel zelf wijzigen.

Zoeken via de zoekbalk
Hier sorteren we de producten op basis van relevantie.
De standaard instelling is "Relevantie (hoog > laag)".
De consument kan de sorteerfunctie wel zelf wijzigen.

Andere sorteeropties zijn "Prijs (laag > hoog)", "Prijs (hoog > laag)" en "Nieuwheid (nieuw > oud)".


Wat gebeurt er als 2 winkels dezelfde producten aanbieden ?

Storesquare promoot het lokaal aspect. We tonen uw klant steeds het product van de dichtstbijzijnde handelaar.


Kan ik mijn kassasysteem koppelen met Storesquare (ifv een eenvoudiger stockbeheer) ?

Ja, dat is mogelijk.

U werkt reeds samen met een softwareleverancier ? De integratie kan verlopen via de gratis webservice van Storesquare of via aanlevering van een correct CSV- of XML-bestand conform de voorwaarden op integraties.storesquare.be, inclusief categorie mapping.

U beheert uw eigen kassasysteem ? De integratie kan indien uw systeem voldoet aan de basisvereisten opgesteld door Storesquare en online consulteerbaar op integraties.storesquare.be, exclusief categorie mapping. Deze integratie wordt u aangeboden voor de prijs van 320 euro (excl. BTW). Eventuele extra uren worden uitgevoerd in regie aan 55 euro/uur (excl. BTW).


Hoeveel tijd heb ik om te bevestigen dat een artikel nog in stock is ?

Na aankoop van een van uw artikelen heeft u 24 uur de tijd om de voorraad van dit artikel te bevestigen.


Hoe verloopt de verzending ?

Storesquare voorziet een standaard verzendprocedure via bpost. Voor alle pakketten minder dan 5 kilogram geldt daarom een identieke verzendkost. Verzending via bpost levert eveneens een voordeel op voor uw klant. Deze kan via het track & trace systeem de verzending meevolgen.


Bpost-verzending : 'ik geraak niet voor sluiting in een bpost kantoor om mijn pakket af te leveren ?'

Bpost heeft in de meeste steden een "slimme postbus" of pakjesbus, zie deze pdf. Ook zijn er in verschillende steden postpunten (bvb. krantenwinkels) die andere openingsuren hanteren dan bpost zelf.


Wat met bpost-zendingen ( > 5 kilogram) ?

Bpost zendingen (> 5 kilogram) houden een meerkost in voor de handelaar afhankelijk van het gewicht.

  • 5 tot 10 kilogram - meerkost van € 1.25 excl. BTW
  • 10 tot 20 kilogram - meerkost van € 2.45 excl. BTW
  • 20 tot 30 kilogram - meerkost van € 3.47 excl. BTW


Kan ik mijn verzendingen verzekeren ?

Ja ! We bieden u deze dienst aan via bpost en laten u de keuze of u gebruik wenst te maken van de verzekerde verzending van bpost. De kostprijs om een verzending te verzekeren bedraagt 1 euro (excl. BTW). U bent dan gedekt tot maximaal 500 euro (excl. BTW) per verzending.


Welke waarde is er verzekerd ?

Bpost vraagt bewijs op basis van de aankoopfactuur (aankoopprijs excl. BTW).
Indien u over geen aankoopfactuur beschikt (vb. een handgemaakt juweel), dan mag een verkoopfactuur voorgelegd worden (verkoopprijs excl. BTW).


Kan mijn klant afhalen in de winkel ?

Ja, dat is zeker. Storesquare is een online versterking van uw offline winkel. Persoonlijk contact tussen u en uw klant blijven cruciaal. Indien uw klant dit wenst kan hij uw product dus afhalen in uw winkel.


Kan ik kiezen voor mijn eigen verzendmethode ?

Ja, dat kan zeker.


Hoe verloopt een retour ?

Iedere klant heeft het recht op 14 dagen bedenktijd. Indien uw klant een retour aanvraagt, start u bij aanvaarding de retourprocedure op bij Storesquare. In het geval van beschadiging aan de goederen hebt u als handelaar het recht om een retour te weigeren.


Hoe verloopt de facturatie en betalingsflow ?

De abonnementskost van 135 euro en de verzendkosten worden maandelijks gefactureerd. Storesquare voorziet een wekelijkse uitbetaling van alle afgewerkte orders (mits afhouding van commissie).


Wat zijn de commissies per categorie ?

De commissies worden berekend op productieniveau, niet op winkel- of sectorniveau. De commissie is maximaal 9 % op elke succesvolle verkoop. De commissie is afhankelijk van de productcategorie en is inclusief de transactiekost van 2 %. De commissie wordt berekend op basis van de prijs van de verkoop excl. BTW.

Hoofdcategorie Sector Marge
Baby & Kind Shoes & Clothing 9 %
Juwelen & Accessoires Shoes & Clothing 9 %
Kleding & Schoenen Shoes & Clothing 9 %
Vrije tijd & Sport Special interest 9 %
Wonen & Koken Furniture / home appliances 9 %
Tuin, Dier & Klussen Special interest 9 %
Voeding & Drank Food / cosmetics & pharma 7 %
Boeken Special interest 7 %
Mooi & Gezond Food / cosmetics & pharma 7 %
Muziek, Film & Games Consumer Electronics 5 %
Computer & Electronica Consumer Electronics 5 %
Speelgoed Special interest 5 %

Extra vragen of suggesties ?

Contacteer het storesquare service team via 0800 14 023 of via support@storesquare.be. Wij staan graag tot uw dienst.