Zo maak je een effectieve flyer

Het maken van een goede flyer is een effectief onderdeel voor de offline en online marketing van jouw bedrijf. Maar hoewel flyers drukken zo gedaan is, is het nog niet zo makkelijk om er één te ontwerpen. Hieronder geven wij jou graag tips hiervoor.

Weet het doel

Voordat je begint met het ontwerp, moet je weten voor welk doel je het maakt. Wat is de doelgroep die je aan wilt spreken? Welke actie wil je dat ze ondernemen? Wil je bijvoorbeeld nieuwe medewerkers werven, een actie of product onder de aandacht brengen, of een evenement promoten? Zorg dat je dit helder voor ogen hebt. Dan pas kun je een ontwerp maken dat past bij jouw doelgroep en doel.

Breng een duidelijke titel en boodschap over

Houd de titel kort en pakkend, zodat het de aandacht trekt. Houd de boodschap zelf ook zo kort mogelijk. Geef alleen de details die de lezer echt moet weten. Een ontwerp met een lap tekst is vaak niet zo effectief. Kijk hierbij ook goed naar het lettertype. Kies een duidelijk lettertype dat goed leesbaar is en maak het niet te klein. Zeker de titel wil je groot genoeg hebben, zodat mensen het van een afstand kunnen lezen. 

Zorg voor goede vormgeving

Een flyer heeft een goed design nodig. Gebruik hiervoor een programma als Adobe InDesign of Illustrator of het online programma Canva. Zoek voor inspiratie tussen ontwerpen met een vergelijkbaar doel. Hoe zijn deze vormgegeven? Waar is een afbeelding geplaatst? Hoe wordt de tekst weergegeven? Welke kleuren worden gebruikt? Speel met jouw ontwerp totdat je de juiste plaatsing en vormgeving te pakken hebt. 

Kies een pakkende afbeelding

Een flyer is iets visueels, dus je wilt minstens één afbeelding op jouw ontwerp. Zorg ervoor dat deze past bij jouw doel. Maak bijvoorbeeld een foto van jouw medewerkers of van het product dat je wilt verkopen. Heb je geen foto die past bij jouw evenement? Zoek dan op internet op websites met stockafbeeldingen naar iets dat de juiste sfeer weergeeft. Kies hierbij liever niet voor de gratis afbeeldingen. Deze worden meestal al vaak gebruikt. 

Vergeet je oproep tot actie niet

Je ontwerp kan prachtig zijn, maar als er niet op staat wat je wilt dat mensen doen, dan is het ook niet effectief. Bij het bepalen van het doel heb je al bepaald welke actie je wilt dat mensen ondernemen na het zien van de flyer. Vergeet dit dus vooral niet op het ontwerp te zetten. Voeg een tekst toe of gebruik een QR-code om ze naar een bepaalde website te laten navigeren. 

Maak het niet te druk

Een flyer met veel tekst, afbeeldingen en kleuren valt misschien wel op, maar is lastig te lezen. Zorg in jouw ontwerp dan ook dat je ‘witruimte’ toevoegt. Dit hoeft niet letterlijk wit te zijn; zie het als een lege ruimte op jouw ontwerp. Dit zorgt voor meer ruimte, zodat de lezer zich focust op de boodschap.

Personnel

Personnel (de redactie) is het kloppende hart van de redactie van Storesquare.be. Dit getalenteerde team van schrijvers, redacteuren en contentmakers staat garant voor de hoge kwaliteit en diversiteit van de inhoud op het platform.