Zo bereid je je best voor op een beursstand

Als je met je bedrijf naar een beurs trekt, bereid je je maar best zo goed mogelijk voor. De ruimte is beperkt, je kan heel wat potentiële klanten ontmoeten en de kost is ook niet min. Wij geven je vandaag alvast drie belangrijke tips mee om het beste te halen uit jullie beursstand.

Start with why

We kennen allemaal de klassieke marketingprincipes, en al zeker die van Simon Sinek. Maar je “why” is nog belangrijker bij een beursstand. Je hebt een beperkte ruimte, aandacht en tijd om je boodschap tot je publiek te krijgen. Focus daarom op één specifiek aspect van jullie bedrijf, en zorg dat iedereen hetzelfde verhaal vertelt. Start niet vanuit “wij doen dit en dat”, maar waarom een potentiële klant dit belangrijk zou vinden. Schrijf een duidelijk verhaal op, start vanuit de klant en probeer zo aanknooppunten te vinden. Spreek je klant aan, gebruik actiewoorden en vermijd vaktermen. Heb je je boodschap? Zorg dan dat iedereen ‘m kent door een spandoek te maken.

Ga voor echte connectie

Stap weg van de klassieke stands, met 1 à 2 verkopers die met flyers in hun hand iedereen proberen te overtuigen. Haal de drempel weg door een open beursstand te creëren: iedereen is welkom en kan iets leuks bij jullie beleven. Dit kan je doen door een toffe activatie, een winactie of een laagdrempelige quiz. Maak de afstand tussen je potentiële klanten en je bedrijf dus kleiner. Wanneer ze gemotiveerd, geamuseerd of geëngageerd zijn, is het zoveel makkelijk om kort (en niet pushy) toe te lichten waar jullie voor staan en wat je voor hen kan betekenen. Zorg er natuurlijk voor dat de bezoekers niet enkel de leuke activiteit onthouden en jou vergeten. Dit kan je doen door de bezoekers iets te schenken als ze winnen, zoals stickers, een goodiebag of een flyer. Stickers laten maken is snel gedaan, en een sticker kan je plakken op iets blijvend, zoals een mapje of katoenen tas dat je hen kan schenken.

Doe een test

Heb je een leuk concept uitgedacht, met een duidelijke boodschap en waarbij de klant centraal staat? Perfect, test het dan uit op een onpartijdig persoon. Geen collega, klant of partner want zij zullen niet eerlijk genoeg zijn. Beter nog: neem iemand die je bedrijf helemaal niet kent. Is de boodschap overgekomen? Top! Niet helemaal? Evalueer wat je anders kan doen en try again.

Personnel

Personnel (de redactie) is het kloppende hart van de redactie van Storesquare.be. Dit getalenteerde team van schrijvers, redacteuren en contentmakers staat garant voor de hoge kwaliteit en diversiteit van de inhoud op het platform.