Van aanstekers tot aan kalenders: waarom werken giveaways?

Hoe zorg je ervoor dat je on top of mind blijft van potentiele klanten? Hoe zorg je ervoor dat mensen jou niet vergeten nadat ze op een beurs heel veel bedrijven hebben gezien? Hoe zorg je ervoor dat een klant elk jaar weer blij wordt van jouw onderneming? Door te werken met giveaways. Handige kleine producten waar ze ook daadwerkelijk iets aan hebben. Hoe dat precies werkt? Dat vertellen we jou in deze blog! 

Laten we eens bij het begin beginnen, want wat is zo’n giveaway nu eigenlijk? Eigenlijk zijn giveaways gratis artikelen, zoals een aansteker met je logo erop, mooi gepersonaliseerd keycord of bedrukte kalenders. Je geeft dit gratis artikel eigenlijk met maar één doel, namelijk het vergroten van je naamsbekendheid en om een relatie met de klant in stand te houden. Het is goed om een nuttig artikel te kiezen, zoals een gratis aansteker. Want zo wordt het ook daadwerkelijk gebruikt en daarmee zorg je dat je dus het grootste effect krijgt. Doordat potentiële klant ze vaak in handen krijgen blijf je, zoals we dat met een mooie marketingterm noemen on top of awareness. Hoe vaker je voorbijkomt hoe groter de kans is dat een klant je een keer opbelt of een mailtje stuurt. 

Wanneer een giveaway?

Zo’n gratis giveaway kun je op meerdere plekken neerleggen of uitdelen. Op elke beurs wordt er wel iets gratis weggegeven. Je kan je voorstellen dat de concurrentie daar ook nog groter is dan op andere plekken. En dat is natuurlijk niet heel gek. Je bent met meerdere bedrijven op dezelfde plek en waar raken jullie allemaal een onderdeel van het beursthema aan. De concurrentie is dus hoog en daardoor is het belangrijk dat jouw giveaway een mooi item is. 

Je kan een gratis giveaway ook meegeven wanneer potentiele klanten bijvoorbeeld op kantoor komen voor een kennismakingsgesprek. Soms worden ze ook weleens koud naar bedrijven opgestuurd of wordt het oude klantenbestand weer nieuw leven in geblazen door kalenders met Oud en Nieuw op te sturen. Allemaal manieren om de gratis giveaway in te zetten ten goede van jouw onderneming. 

Nu we hebben gezien waarom een giveaway zo handig is, is het ook mooi om even te kijken naar wat er zoal te maken is in de wereld van het promotiemateriaal.

  • De aansteker 

Een makkelijke manier om bijvoorbeeld jouw restaurant of winkel onder de aandacht te brengen. En een product dat dagelijks nog door veel mensen wordt gebruikt! 

  • Een opvouwbare tassenhaak 

Op deze tassenhaak kan je jouw logo zetten. Veel vrouwen willen hun tas niet op de grond zetten omdat deze vies is en daardoor de tas ook bevuild. Met deze haak kunnen ze een haak aan de tafel maken waardoor een tas nooit meer op de grond hoeft te staan.

  • Brillenhoes

Ook op deze brillenhoes kan natuurlijk jouw bedrijfslogo worden bedrukt. Door deze brillenhoes blijven leesbrillen, zonnebrillen of gewone brillen vrij van krassen. Vooral een mooi middel wanneer je een brillenwinkel hebt of bijvoorbeeld zonnebrillen verkoopt. 

  • Magneet 

Een magneet is ideaal voor wanneer je bijvoorbeeld papieren bij elkaar wilt houden op een metalen ondergrond. Denk bijvoorbeeld aan een koelkast. Met jouw logo erop maak er een collectes item van.

  • Kalender

Elk jaar een mooie kalender bij jouw klanten of potentiele klanten in de brievenbus? Zeker doen! Want op deze manier gaan ze 365 dagen per jaar even aan jou denken wanneer ze een afspraak op de kalender zetten of bijvoorbeeld moeten kijken op welke dag een datum valt. Kalenders zijn er natuurlijk in veel vormen en maten. Kies daarom een kalender die passend is bij jouw bedrijf. Zo zijn er scheurkalenders maar ook een deskkalender. Deze is vaak iets kleiner en handzamer.

Online bestellen

Vaak kun je heel gemakkelijk deze giveaways maken door online jouw logo te uploaden. Door te kiezen voor een grote hoeveelheid wordt de prijs vaak lager. Kies daarom eerder voor een oplage van 1000 stuks dan van 100 stuks. En doordat het non-food producten zijn kan het ook niet over de datum gaan. Slim om ervoor te zorgen dat alles wel in dozen blijft en in een donkere kamer. Zo kan de zon niet voor kleurverschillen zorgen. 

Wil jij weten wat bij jouw onderneming past? Schakel dan een professional op het gebied van promotiemateriaal in. 

Ernest

Ernest is een gepassioneerde auteur die zijn creativiteit en expertise inzet voor Storesquare.be. Met een scherp oog voor detail en een vlotte pen, brengt hij de producten op het platform tot leven in pakkende beschrijvingen.